روغن هیدرولیک

چگونه عمر کاری روغن هیدرولیک را افزایش دهیم

در این مطلب به چهار نکته اساسی اشاره می کنیم که به شما کمک می کنند تا حداکثر بهره وری را از روغن هیدرولیک کسب کنید. این مطلب توسط برندن کیسی (Brendan Casey) تهیه شده، در وبسایت ایشان منتشر شده است.

اگرچه روغن، به طور عام، و روغن هیدرولیک ، به طور خاص، هیچ گاه ارزان نبوده است، ولی با توجه به قیمت های فعلی، باید مطمئن شوید که از روغن ها حداکثر استفاده را می کنید.

نکته اول- روغن را داخل سیستم نگاه دارید

نخستین و واضح ترین موضوع در جهت افزایش بهره وری روغن، نگاه داشتن آن در داخل سیستم هیدرولیک است. نشتی های کم و کوچکی که از اصلاح آنها چشم پوشی می کنید روز به روز به هزینه های شما می افزایند.

نکته دوم- روغن را خنک نگاه دارید

دلایل فراوانی برای حفظ دمای کاری سیستم هیدرولیک در شرایط مناسب و پایدار وجود دارند. افزایش طول عمر روغن هم یکی از آنهاست.

براساس قانون آرنیوس (Arrhenius Law) هر ۱۰ درجه سانتیگراد افزایش دما، سرعت واکنش را دو برابر می کند. واکنش های شیمیایی که با عمر روغن هیدرولیک مرتبط هستند عبارتند از: اکسیداسیون (در اثر وجود هوا)؛ و هیدرولیز (در اثر وجود آب). بنابراین، هر قدر روغن داغ تر باشد، سرعت این واکنش ها بیشتر است. مطابق معادله آرنیوس سرعت واکنش با افزایش دما به صورت نمایی رشد خواهد کرد.

به عنوان مثال، اگر مقداری روغن خوراک پزی را در یک شیشه بریزید، روزها یا حتی هفته ها طول خواهد کشید تا رنگ آن، در اثر اکسیداسیون، تیره شود. ولی اگر همان مقدار روغن خوراک پزی را در یک تابه بریزید تا سطح تماس زیادی با هوا داشته باشد و سپس آن را گرم کنید، روغن به سرعت تیره می شود.

نکته سوم- روغن را خشک نگاه دارید

آب هم روی روغن اثر منفی می گذارد. آب می تواند در اثر پدیده هیدرولیز، افزودنی های روغن را به صورت شیمیایی از بین ببرد. به عنوان مثال، افزودنی ضد فرسایش ZDDP مستعد به ناپایدار شدن در حضور آب است.

نکته چهارم- روغن را تمیز نگاه دارید

تمیزی روغن هم تأثیر بسزایی روی طول عمر آن دارد. عمر روغن تحت تأثیر ذرات آلاینده قرار می گیرد. بعضی از فلزات حاصل فرسایش به عنوان کاتالیزور عمل کرده، سرعت اکسیداسیون و هیدرولیز را افزایش می دهند.

ذرات همچنین می توانند به افزودنی های روغن بچسبند. در این حالت، افزودنی های چسبیده به ذرات آلاینده در فیلترها گیر افتاده، باعث می شوند کیفیت روغن افت کند.

بنابراین برای دستیابی به حداکثر کارآیی روغن هیدرولیک: آن را داخل سیستم، خنک، خشک و تمیز نگاه دارید.

فقط زمانی روغن را تعویض کنید که افت کیفیت روغن یا از بین رفتن افزودنی های آن به حد غیر قابل قبول برسد.

این یک نگهداشت خوب است.

برای آشنایی بیشتر با مباحث سیستم های هیدرولیک می توانید اینجا را ببینید.

همچنین جهت مطالعه بیشتر در مورد قانون و معادله آرنیوس به اینجا و اینجا مراجعه کنید.

علاوه بر اینها اگر به استانداردهای تمیزی روانکارها علاقه دارید، این پست را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *