خرابی بیرینگ 6212

تحلیل خرابی بیرینگ – بخش اول

در مجموعه مطالبی که امروز و روزهای آینده در چند بخش ارائه می شود، به بررسی چند نمونه خرابی بیرینگ که در طول مدت کار در صنعت با آنها برخورد داشته ام پرداخته خواهد شد. علاوه بر معرفی نوع بیرینگ و محل کاربرد آن سعی می شود که اطلاعات مختصری هم در خصوص شرایط محیطی و کاری آن و همچنین نوع خرابی بوقوع پیوسته ارائه گردد. امیدوارم مورد توجه خوانندگان محترم سایت قرار گرفته، جهت تحلیل خرابی های مشابه مفید باشد.

نخستین نمونه مربوط به یک عدد بیرینگ ۶۲۱۲ است، که در NDE الکتروموتور فن تأمین هوای احتراق مشعل یک دستگاه دیگ بخار استفاده شده است. این بلبرینگ از نوع شیار عمیق تک ردیفه (Single Row Deep Groove Ball Bearing) است. سرعت دوران الکتروموتور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه و توان آن ۳۷ کیلووات می باشد. این بلبرینگ تا زمان خرابی حدود ۲۵۰۰ ساعت کار کرده بود.

نوع خرابی، خوردگی فرسایشی (Fretting Corrosion) است. علت ریشه ای وقوع خرابی، لقی بیرینگ داخل هوزینگ (به میزان شش صدم میلیمتر)، بدلیل ساییدگی سطح داخلی هوزینگ بیرینگ است.

شرح کامل نمونه خرابی را می توانید به صورت فایل PDF از پیوند زیر دانلود کنید.

برای مطالعه و دانلود فایل‌های سایر مطالب مرتبط با این موضوع می توانید به مقالات منتشر شده در دسته‌ی تحلیل خرابی مراجعه کنید.

پیوندها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *