آشنایی با بیرینگ ها

آموزش آشنایی با بیرینگ ها، طبقه بندی و کدگذاری آنها

دومین دوره از مجموعه دوره های آموزشی فنی نگهداری و تعمیرات، با عنوان آشنایی با بیرینگ ها، طبقه بندی و کدگذاری آنها منتشر شد , می توانید آن را از وبسایت learn.irantpm.ir تهیه کنید.

بیرینگ (Bearing) که آن را در فارسی یاتاقان نیز می نامیم، از جمله قطعات مکانیکی است که انواع گوناگون و کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارد. کاربرد آن در تجهیزات مکانیکی معمولا محدود کردن حرکت نسبی دو یا چند قطعه به حرکت مشخص و مورد نظر می‌شود. نقش اصلی آن در تجهیزات صنعتی، ایجاد شرایط مناسب حرکت و تحمل بار است. به همین دلیل، کوچکترین مشکلی در کارکرد آنها، تجهیزات و ماشین آلات را از حرکت یا کار مؤثر باز می دارد.

از آنجا که اصطکاک و سایش در اجزای مکانیکی غیر قابل اجتناب است، بیرینگ ها نیز به مرور دچار فرسایش شده، عمر مفید آنها پایان می یابد. در نتیجه تعویض آنها اجتناب ناپذیر خواهد بود. از این رو بیرینگ ها جزو قطعات مصرفی ای به حساب می آیند که همواره در سبد خرید کارخانجات و در انبار همه سازمان های صنعتی قرار دارند.

اندازه بازار جهانی بیرینگ در سال ۲۰۲۳ در حدود ۱۲۱ میلیارد دلار برآورد شده است. متخصصان تخمین می زنند که این عدد تا سال ۲۰۳۰ به ۲۲۷ میلیارد دلار برسد. این اعداد نشان دهنده تأثیر قابل توجه بیرینگ ها در هزینه های کارخانجات و سازمان های صنعتی هستند.

دستیابی به حداکثر عمر کاری بیرینگ ها، بهینه کردن مصرف و کاهش تعداد تعویض آنها، به دلایل زیر، جزو دغدغه های مدیران صنعتی در کشور قرار دارد:

۱- تقریبا همه بیرینگ های مصرفی در صنایع ایران از خارج کشور تأمین می شوند و در مقابل میلیون ها دلار ارز سالیانه از کشور خارج می گردد.

۲- در دنیای تولید رقابتی، افزایش کمی و کیفی تولید و در نتیجه، افزایش درآمد و سودآوری سازمان ها وابستگی زیادی به قابلیت اطمینان ماشین آلات و تجهیزات، کاهش توقفات برنامه ریزی نشده آنها و همچنین افزایش بهره وری تولید دارد. قاعدتا بیرینگ ها به عنوان یکی از پرکاربردترین قطعات صنعتی، نقش مهمی در بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات، کاهش توقفات و افزایش قابلیت دسترسی ماشین آلات بازی می کنند.

۳- در اثر خرابی پیش از موعد (زودهنگام) و نیاز به تعویض آنها، اجزای جانبی ماشین نیز دچار آسیب و فرسایش می شوند. حتی ممکن است خرابی به سایر بخش های تجهیز نیز سرایت کند.

۴- خرابی آنها می تواند اثربخشی کلی تجهیز را کاهش دهد. همچنین باعث خرابی مواد اولیه، محصولات میانی و محصول نهایی خط تولید شده، اتلاف را در سازمان افزایش می دهد.

۵- با توجه به اینکه نسبت تعداد بیرینگ مورد استفاده به سایز و تعداد تجهیزات خطوط تولیدی عموما عدد قابل توجهی است، مشکلات آنها باعث افزایش فشار کاری کارکنان نگهداشت و تولید و در نتیجه کاهش کیفیت کار آنها خواهد شد. لذا مدیریت مناسب بیرینگ ها در سازمان های صنعتی به افزایش کارآیی و اثربخشی عملکرد کارکنان هم کمک می کند.

چرا دوره آشنایی با بیرینگ ها را نیاز دارید!؟

یکی از مهمترین علل عدم دستیابی به حداکثر عمر کاری در بیرینگ ها و شکست زودهنگام آنها در صنعت کشور، کمبود آموزش و دانش علمی و فنی ناکافی پرسنل واحدهای صنعتی فعال در بخش های طراحی، فنی و مهندسی، قابلیت اطمینان، نگهداری و تعمیرات و تولید است.

برخی از اشتباهات و خطاهایی که در ارتباط با بیرینگ ها انجام می شوند، عبارت است از:

  • انتخاب نادرست بیرینگ و ملزومات آن در طراحی تجهیز.
  • عدم انتخاب بیرینگ مناسب برای جایگزینی انواع فرسوده و معیوب.
  • انبارداری، حمل و جابجایی غیراصولی آنها در سازمان های صنعتی.
  • نداشتن دانش و مهارت کافی افرادی که با بیرینگ ها سروکار دارند.
  • عدم کنترل وضعیت محل نشیمن (شفت و هوزینگ) و مقدار مناسب انطباقات ابعادی.
  • نصب بیرینگ در محیط دارای آلودگی و رطوبت.
  • نصب آنها با وسایل و روش های نامناسب و غیراستاندارد، که موجب آسیب رسیدن به بیرینگ، هوزینگ و شفت در زمان نصب می شود.
  • عدم رعایت تلرانس های نصب.
  • استفاده از روانکارهای نامناسب و فاقد کیفیت برای روانکاری.
  • روانکاری بیشتر یا کمتر از مقدار لازم و مناسب.
  • عدم پایش وضعیت بیرینگ در حال کار (کنترل دما، ارتعاشات، دور و صدا).
  • عدم بررسی و شناسایی علل خرابی زودهنگام آنها و تلاش برای برطرف کردن آن.

عامل مهم دیگر در مصرف بیش از حد بیرینگ، خرید و استفاده از قطعات فاقد کیفیت یا تقلبی است که به یک معضل اساسی برای همه صنایع کشور تبدیل شده است.

ریشه همه این مشکلات را می توان در کمبود دانش فنی و آموزش های اصولی جستجو کرد.

این دوره آموزشی را برای پاسخ دادن به بخشی از این نیازها و کمبودها در صنعت کشور طراحی کرده ایم. این دوره جزو نیازهای ضروری یا پیش نیاز کار همه افرادی است که به گونه ای با بیرینگ ها در ارتباط هستند، از تأمین کنندگان این قطعه در شرکت ها و فروشگاه های عرضه آن تا مصرف کنندگان آن در همه سازمان های صنعتی.

در این دوره به شرکت کنندگان کمک می کنیم تا انواع گوناگون بیرینگ ها را بهتر بشناسند، با اصطلاحات تخصصی آنها آشنا شوند و از روش ها و استانداردهای شماره گذاری تولید کنندگان اصلی بیرینگ آگاه شوند. علاوه بر این، به آنها کمک می کند که هنگام انتخاب یا خرید بیرینگ برای تجهیزات شان، با دانش بیشتری با موضوع روبرو شوند.

شناسنامه دوره

  1. تعداد فیلم: ۵ عدد با فرمت MP4
  2. مدت کل دوره: ۱۸۵ دقیقه
  3. معادل دوره: ۲ روزه حضوری (۱۶ ساعت اسمی ) در گواهی نامه آموزشی معادل یک دوره ۲ روزه حضوری درج خواهد شد.
  4. جزوه و مستندات دوره: دارد به فرمت PDF
  5. شیوه تهیه: دانلودی
  6. حجم کل دوره: ۲۱۰۰ مگابایت

برای مشاهده تیزر این دوره آموزشی در وبسایت آپارات روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.aparat.com/v/Ky56F

همچنین برای تهیه این محتوای آموزشی می توانید اینجا را کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات در مورد دیگر دوره های آموزشی اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *