ده گام برای ایجاد یک برنامه آنالیز روغن کلاس جهانی- ۳

بخش دوم   بخش اول

در مجموعه مطالب پیش رو ده گام اصلی برای ایجاد یک برنامه آنالیز روغن کلاس جهانی به اختصار شرح داده می شوند. این مطلب توسط شرکت معظم Testoil، که یکی از پیشگامان طراحی و اجرای آزمون های آنالیز روغن می باشد، تهیه شده است و ترجمه آن در چند بخش به خوانندگان سایت تقدیم می شود.

گام دوم- مجموعه آزمون های مورد نیاز (Test Packages) را مشخص کنید

در مورد انتخاب مجموعه آزمون های آنالیز روغن مورد نیاز باید به دقت فکر شود. تجهیزات مختلف به مجموعه آزمون های متفاوتی نیاز دارند. هنگام مشخص کردن مجموعه آزمون ها، نوع تجهیز و محیط کاری آن یک عامل مهم و تعیین کننده است.

به یاد داشته باشید که هدف آنالیز روغن، افزایش قابلیت اطمینان تجهیز از طریق بهبود وضعیت سیال و تشخیص زودهنگام مواردی است که بدون آنالیز روغن تا زمان شکست ماشین آشکار نخواهند شد. با شناخت آزمون های مختلف و چگونگی انجام آنها و همچنین توجه به فلسفه نگهداشت مورد استفاده، می توان مجموعه آزمون ها را به صورتی انتخاب کرد که برنامه آنالیز روغن به آسان ترین روش به نتایج دلخواه برسد.

به عنوان مثال، از بعضی تجهیزات می توان بدون هیچ نگهداشتی تا زمان شکست بهره برداری کرد (run to failure- RTF)، البته اگر هزینه های مستقیم و غیرمستقیم شکست آنها، در یک دوره زمانی ثابت، خیلی کمتر از هزینه انجام دوره ای آنالیز روغن باشد. به عبارت دیگر، در مورد تجهیزاتی که مخازن روغن کوچک تری دارند، اگر فقط باید کیفیت روغن پایش شود، ممکن است بهتر باشد به صورت دوره ای، یا حتی در دوره های زمانی کوتاه تر، فقط تعویض روغن انجام شود.

اگر در مورد نوع آزمون های مناسب برای تجهیزات خود مطمئن نیستید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

 

هنگام مشخص کردن مجموعه آزمون های مورد نیاز، پرسش های زیر را از خودتان بپرسید:

  1. چه چیزی پایش می شود، تجهیز، سیال روانکار یا هر دوی آنها؟ این سه مورد هرکدام به مجموعه آزمون های متفاوتی نیاز دارند. هر نوع تجهیزی باید مجموعه آزمون های مرتبط با الزامات خودش را داشته باشد. در این مورد هم می توانید با یک متخصص مشورت کنید.
  2. نمونه گیری در چه بازه های زمانی انجام شود؟ بسته به حساسیت و نوع آزمون ها، تناوب نمونه گیری می تواند بین هفتگی تا سالیانه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *